İş ve Ticaret Hayatı ile İlgili CBS Uygulamaları ve Örnekleri

Tarım, astronomi, arkeoloji, mimarlık, Antartika, su, havacılık, otomobil ve bankacılık ile ilgili CBS uygulamalarından sonra; bu yazımızda iş ve ticaret hayatı ile tüketici bilimleri ve davranışlarıyla ilgili olan CBS uygulamalarına yer vereceğiz.

1-İş ve Ticaret Hayatı ile İlgili CBS Uygulamaları ve Örnekleri

a) Filo Yönetimi: Filo yönetimi ile rota seyrinde kalma ve planlama problemlerini çözme

b) Artırılmış Gerçeklik: Reklamcılık ve restoran eleştirisi gibi ticari kullanımlar ile gerçekliği artırma (Google Glass)

c) Doğrudan Pazarlama: Konumsal zeka ile müşterilere doğrudan ulaşarak satış stratejilerinin canlandırılması

d) Sürüş Zamanı Analizi: Yol hız limiti, trafik yoğunluğu ve diğer uyaran faktörlerin göz önüne alınmasıyla, müşterinin mağazaya ulaşmak için ne kadar süre yol aldığına dayanarak bir ticaret alanının belirlenmesi

e) Nesnelerin İnterneti: Elektronik, yazılım, alıcı ve ağ bağlantısıyla tümleşik aletler, taşıtlar, binalar ve diğer nesneler gibi fiziksel objeler ağı yoluyla verimlilik, hassasiyet ve ekonomik fayda sağlama; bu nesnelerin bilgiyi toplamasına ve birbirleriyle bunları değiştirmesine olanak tanıma

f) Piyasa Payı Analizi: ArcGIS'te bulunan location-allocation (konum tahsisi) aracı gibi araçlar kullanılarak bir rakip varlığı halinde tahsis taleplerinin maksimum boyuta çıkarılması için imkan konumlarının optimize edilmesi (Location-Allocation Tool)

g) En Yakın Konum: GPS tabanlı konumlama ve coğrafi olarak referanslanmış işletme verilerini kullanarak en yakın benzin istasyonu, restoran ya da kahve dükkanı bulma

h) Gayrimenkul Değerleme: Nüfus sayımı verilerinin kullaılarak konut mülklerinin değerlendirilmesi ve interaktif mülk değerlendirme görüntüleyicileri aracılığıyla mülklerin çevrimiçi bulunması

i) Internet Coğrafi Referanslama: İnternet kullanıcılarının (bir bütün olarak) belirli yerler hakkında ne düşündüklerini anlık olarak almak için kullanıcı tarafından coğrafi olarak kodlanmış veriyi haritalama ve analiz etme (Floating Sheep)

j) Coğrafi Referanslı İşletme: Restoran, banka ve çörek marketlerinden her türlü işletmeye kadar ticari merkezlerin yerlerini adres listeleri ile tam olarak belirleme

k) Ters Coğrafi Referanslama: Mevcut koordinat verisinden sözel adres verisi üretimi

l) İş günü Popülasyonu: Konut demografisi yerine o bölgede kimin çalıştığını yansıtan bir alan için ayrıntılı iş günü nüfus demografik verileri ile etkili bir şekilde ürünleri pazarlama

m) Bölgesel Reklamcılık: Yerleşim yoluyla sosyal, yerel ve mobil ortamlar aracılığıyla reklamcılık yapma ve varlığı bilinir hale getirme.

n) Vergi Sığınağı: Vergi sığınağı aracılığıyla vergiyi koruma, sonra hepsini haritaya işleme (Open Corporates)

o) Coğrafi Markalaştırma: Satışları artırmak için karmaşık veriler taşıyarak potansiyel müşteri, satıcı firma ve medya ile güvenilirliği ve talepleri artırma

p) İstek Hatları: Müşterilere hizmet veren mağazaları gösteren istek hatları çizme (Origin and Destination- QGIS Oursins Plugin)

q) Ticari Kuruluş: gvSIG Mobil ve yerelk veri tabanı kullanarak ticari kuruluş güncelleme (Commerical Establishment Database)

r) Tedarik Zinciri: Kesintiler için daha iyi planlama yapmak amacıyla hangi tedarik zincirinin savunmasız olduğunu bulma (Boundless Supply Chain)

s) Tümleşik Nakliye Ağ Modeli: CBS tabanlı bir platformda sevkiyat masrafları, transfer maliyetleri, trafik yoğunluğu ve ağlar arası bağlanabilirlik özellikleri ile ilgili ziyadesiyle ayrıntılı bilgileri entegre etme (Integrated Freight Network Model)

t) Sermaye Projeleri: Farklı aşamaları tamamlayan tüm sermaye projelerini listelemek.

u) Cazibe Modelleri: Mağazanın yakınlığı, rekabeti ve diğer faktörlere dayalı olarak belirli bir mağazayı patronlaştıran müşterilerin olasılığını belirleme

v) Personel Seyahat Süresi: Personel seyahat süresi için şehir ağlarında seyahat sürelerini modelleme

w) Mağaza Açılışları: Bir şirketin mağaza açılışlarını tarihselleştirme (IKEA Store Openings)

x) Foursquare: 50 milyondan fazla kullanıcıya Mapbox özel markalı haritayla dünya çapında restoran, kafe vb. arama yapmayı önerme (Foursquare)

y) Altyapı Genişletme: Astro Digital'in uydu verisi ile tarihi verileri güncel koşullarla karşılaştırma (Astro Digital-Infrastructure Expansion)

2- Tüketici Bilimleri ve Davranışları ile ilgili CBS Uygulamaları ve Örnekleri

a) Veri Analizi: Bireyler, aileler ve topluluklar ile yaşadıkları çevre arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için konuma dayalı bilgileri analiz etme

b) Huff Modeli: Satış potansiyelinin Huff Model temel alınarak hesaplanması - Her bir başlangıç konumundaki tüketicilerin olasılıklarını ölçen ve diğer mağazalar yerine yeni bir mağazayı patronlaştıran bir etkileşim modeli. (Huff Model)

c) Müşteri Profili: Yaş, etnik yapı, eğitim, konut ve daha fazlasındaki konuma dayalı bilgilerle müşteri profilinin optimize edilmesi

d) Perakende Müşteri Segmentasyonu: Marketleri kampanyaların etkinliğini artırmak için müşteri prototiplerine göre bölümlere ayırma

e) Alış Davranışı: Hava ve yer gibi düşünülmeyen değişkenleri, Satış fırsatları bulmak için satın alma davranışlarıyla ilişkilendirme

f) Perakende Mağaza Hareketi: Müşterilerin perakende mağazalarda ne aldıklarını, neye baktıklarını ve reddettiklerini ayrıntılama

g) Gerçek Zamanlı Gaz Fiyatları: Bir rota boyunca veya çeşitli benzin istasyonlarında gaz fiyatları güncellemeleri yapmak (Waze Crowdsourced Gas Prices)

h) Mağaza Yerleştirme: Kullanılabilir harcamaları, nüfusu veya nüfusa en iyi hizmet verebilecek diğer değişkenleri inceleyerek yeni mağazaların yerleştirilmesini yönlendirme  

Kaynak: gisgeography, datagis.pl, fidel it services, Research Impact Factor  

Önceki Akademiİklim Değişimi ile İlgili CBS Uygulamaları
Sonraki AkademiOtomobil ve Bankacılık ile İlgili CBS Uygulamaları