İş ve Ticaret Hayatı ile İlgili CBS Uygulamaları ve Örnekleri
Tarım, astronomi, arkeoloji, mimarlık, Antartika, su, havacılık, otomobil ve bankacılık ile ilgili CBS uygulamalarından sonra; bu yazımızda iş ve ticaret hayatı ile tüketici bilimleri ve davranışlarıyla ilgili olan CBS uygulamalarına yer vereceğiz.
1-İş ve Ticaret Hayatı ile İlgili CBS Uygulamaları ve Örnekleri
a) Filo Yönetimi: Filo yönetimi ile rota seyrinde kalma ve planlama problemlerini çözme
b) Artırılmış Gerçeklik: Reklamcılık ve restoran eleştirisi gibi ticari kullanımlar ile gerçekliği artırma (Google Glass)
c) Doğrudan Pazarlama: Konumsal zeka ile müşterilere doğrudan ulaşarak satış stratejilerinin canlandırılması
d) Sürüş Zamanı Analizi: Yol hız limiti, trafik yoğunluğu ve diğer uyaran faktörlerin göz önüne alınmasıyla, müşterinin mağazaya ulaşmak için ne kadar süre yol aldığına dayanarak bir ticaret alanının belirlenmesi
e) Nesnelerin İnterneti: Elektronik, yazılım, alıcı ve ağ bağlantısıyla tümleşik aletler, taşıtlar, binalar ve diğer nesneler gibi fiziksel objeler ağı yoluyla verimlilik, hassasiyet ve ekonomik fayda sağlama; bu nesnelerin bilgiyi toplamasına ve birbirleriyle bunları değiştirmesine olanak tanıma
f) Piyasa Payı Analizi: ArcGIS'te bulunan location-allocation (konum tahsisi) aracı gibi araçlar kullanılarak bir rakip varlığı halinde tahsis taleplerinin maksimum boyuta çıkarılması için imkan konumlarının optimize edilmesi (Location-Allocation Tool)
g) En Yakın Konum: GPS tabanlı konumlama ve coğrafi olarak referanslanmış işletme verilerini kullanarak en yakın benzin istasyonu, restoran ya da kahve dükkanı bulma
h) Gayrimenkul Değerleme: Nüfus sayımı verilerinin kullaılarak konut mülklerinin değerlendirilmesi ve interaktif mülk değerlendirme görüntüleyicileri aracılığıyla mülklerin çevrimiçi bulunması
i) Internet Coğrafi Referanslama: İnternet kullanıcılarının (bir bütün olarak) belirli yerler hakkında ne düşündüklerini anlık olarak almak için kullanıcı tarafından coğrafi olarak kodlanmış veriyi haritalama ve analiz etme (Floating Sheep)
j) Coğrafi Referanslı İşletme: Restoran, banka ve çörek marketlerinden her türlü işletmeye kadar ticari merkezlerin yerlerini adres listeleri ile tam olarak belirleme
k) Ters Coğrafi Referanslama: Mevcut koordinat verisinden sözel adres verisi üretimi
l) İş günü Popülasyonu: Konut demografisi yerine o bölgede kimin çalıştığını yansıtan bir alan için ayrıntılı iş günü nüfus demografik verileri ile etkili bir şekilde ürünleri pazarlama
m) Bölgesel Reklamcılık: Yerleşim yoluyla sosyal, yerel ve mobil ortamlar aracılığıyla reklamcılık yapma ve varlığı bilinir hale getirme.
n) Vergi Sığınağı: Vergi sığınağı aracılığıyla vergiyi koruma, sonra hepsini haritaya işleme (Open Corporates)
o) Coğrafi Markalaştırma: Satışları artırmak için karmaşık veriler taşıyarak potansiyel müşteri, satıcı firma ve medya ile güvenilirliği ve talepleri artırma
p) İstek Hatları: Müşterilere hizmet veren mağazaları gösteren istek hatları çizme (Origin and Destination- QGIS Oursins Plugin)
q) Ticari Kuruluş: gvSIG Mobil ve yerelk veri tabanı kullanarak ticari kuruluş güncelleme (Commerical Establishment Database)
r) Tedarik Zinciri: Kesintiler için daha iyi planlama yapmak amacıyla hangi tedarik zincirinin savunmasız olduğunu bulma (Boundless Supply Chain)
s) Tümleşik Nakliye Ağ Modeli: CBS tabanlı bir platformda sevkiyat masrafları, transfer maliyetleri, trafik yoğunluğu ve ağlar arası bağlanabilirlik özellikleri ile ilgili ziyadesiyle ayrıntılı bilgileri entegre etme (Integrated Freight Network Model)
t) Sermaye Projeleri: Farklı aşamaları tamamlayan tüm sermaye projelerini listelemek.
u) Cazibe Modelleri: Mağazanın yakınlığı, rekabeti ve diğer faktörlere dayalı olarak belirli bir mağazayı patronlaştıran müşterilerin olasılığını belirleme
v) Personel Seyahat Süresi: Personel seyahat süresi için şehir ağlarında seyahat sürelerini modelleme
w) Mağaza Açılışları: Bir şirketin mağaza açılışlarını tarihselleştirme (IKEA Store Openings)
x) Foursquare: 50 milyondan fazla kullanıcıya Mapbox özel markalı haritayla dünya çapında restoran, kafe vb. arama yapmayı önerme (Foursquare)
y) Altyapı Genişletme: Astro Digital'in uydu verisi ile tarihi verileri güncel koşullarla karşılaştırma (Astro Digital-Infrastructure Expansion)
2- Tüketici Bilimleri ve Davranışları ile ilgili CBS Uygulamaları ve Örnekleri
a) Veri Analizi: Bireyler, aileler ve topluluklar ile yaşadıkları çevre arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için konuma dayalı bilgileri analiz etme
b) Huff Modeli: Satış potansiyelinin Huff Model temel alınarak hesaplanması - Her bir başlangıç konumundaki tüketicilerin olasılıklarını ölçen ve diğer mağazalar yerine yeni bir mağazayı patronlaştıran bir etkileşim modeli. (Huff Model)
c) Müşteri Profili: Yaş, etnik yapı, eğitim, konut ve daha fazlasındaki konuma dayalı bilgilerle müşteri profilinin optimize edilmesi
d) Perakende Müşteri Segmentasyonu: Marketleri kampanyaların etkinliğini artırmak için müşteri prototiplerine göre bölümlere ayırma
e) Alış Davranışı: Hava ve yer gibi düşünülmeyen değişkenleri, Satış fırsatları bulmak için satın alma davranışlarıyla ilişkilendirme
f) Perakende Mağaza Hareketi: Müşterilerin perakende mağazalarda ne aldıklarını, neye baktıklarını ve reddettiklerini ayrıntılama
g) Gerçek Zamanlı Gaz Fiyatları: Bir rota boyunca veya çeşitli benzin istasyonlarında gaz fiyatları güncellemeleri yapmak (Waze Crowdsourced Gas Prices)
h) Mağaza Yerleştirme: Kullanılabilir harcamaları, nüfusu veya nüfusa en iyi hizmet verebilecek diğer değişkenleri inceleyerek yeni mağazaların yerleştirilmesini yönlendirme
Kaynak: gisgeography, datagis.pl, fidel it services, Research Impact Factor